Idag inreds många kontor med trendiga detaljer och djärva färgval. Studier visar att färger inte bara kan ändra vårt humör, utan också har betydande effekt på vår produktivitet på kontoret.
Här får du koll på hur färger inverkar på våra upplevelser av arbetsmiljön. Andreas Schönström på Johanson Design ger dig värdefulla råd.
Kontoret fungerar ofta som både arbetsplats och mötesplats, med öppna, gemensamma ytor och kaféliknande miljöer. Många ledande företag jobbar medvetet med inredningen för att locka medarbetare till kontoret, både nya talanger och anställda som har valmöjligheten att jobba hemifrån eller på distans. Färg är en central del i kontorsmiljön, både visuellt och som ett kraftfullt redskap för att påverka vår arbetsförmåga.
Andreas Schönström är regionchef på Johanson Design, som är ett internationellt inredningsföretag specialiserat på skandinavisk design och gediget möbelhantverk för offentlig miljö. Johanson Design har inrett ett flertal av World Trade Centerns kontorsmiljöer som Granitor Properties driver i Malmö, bland annat foajén och receptionen på Jungmansgatan.
– Vi ser tydligt att intresset för inredning ökar stadigt. Exempelvis finns det idag mängder av inredningsprogram på tv, och trender sprider sig snabbt den vägen. Detta spiller över på hur vi vill ha det på jobbet, och vi söker allt mer hemlika miljöer på kontoret.
För att skapa miljöer som känns nutida men också fungerar i vardagen är det viktigt att väga samman gamla sanningar och nya influenser. Andreas Schönström berättar att han och hans kollegor hämtar inspiration från många olika håll, exempelvis från modevärlden. Det gäller allt från färger och former till material och detaljer.
Med dagens växande fokus på hållbarhet ställs också nya krav på långsiktighet – både när det gäller det visuella och det funktionella. Det är viktigt att hitta en balans mellan de delar av inredningen som kan leva riktigt länge och delar som man kan förändra för att miljön ska kännas fräsch och uppdaterad.
– Här i foajén har vi exempelvis valt att dra på med färg på mattan och möblerna i själva gångstråket, men för övrigt hållit det ganska neutralt. På så vis får vi en grundbalans som vi sedan kan luta åt olika håll, med färg på till exempel armaturer, växtkärl och andra detaljer. Vi har även låtit väggabsorbenter plocka upp färgskalan på ett spännande sätt.
Andreas Schönström poängterar också att det är viktigt att välja färger beroende på vad lokalerna ska användas till. I utrymmen där människor mest passerar eller kanske sitter ner en stund för en fika eller informella möten passar det bra med varma, livfullare färger som olika nyanser av rött, orange och gult. Det är färger som stimulerar och aktiverar hjärnan, vilket gynnar oss där vi vistas kortare stunder.
I kontorsrummet däremot, där du ska kunna sitta länge och koncentrera dig, är det bättre med lugna, svala färger, som ljusa nyanser av grönt, blått och beige. Ljusa färger tar också upp mer ljus utifrån, vilket gör oss piggare under dagen. I gemensamma utrymmen som kök, fikarum och korridorer kan du ta ut svängarna lite mer, så länge du är uppmärksam på helheten.
– Färger påverkar oss undermedvetet och kan till exempel styra hur lång tid vi tillbringar i olika utrymmen. Jag läste om ett projekt där man testat detta genom att inreda toaletterna på ett våningsplan med en lugn och behaglig färgsättning och på ett annat i kall, mer stressande stil, och det var tydligt att man stannade längre i den lugna miljön, säger Andreas Schönström.
Forskare på Lunds universitet har mätt hur kroppen reagerar på olika färger och hur det påverkar arbetsförmågan, genom att låta testpersoner jobba i ett rött respektive blått rum. De kunde bevisa att det blå rummet hade lugnande effekt medan det röda rummet ökade aktiviteten i hjärnan.
– Rött gör oss mer produktiva men samtidigt mer stressade. Om man behöver koncentrera sig är det bättre att sitta i ett blått rum. Detta gick helt i linje med vår tes, men nu fick vi det vetenskapligt bevisat, säger Jan Janssens, arkitekt och forskare vid Lunds universitet, till karriärsajten Shortcut.
Hans råd är att välja en neutral färgsättning i rum där du tillbringar många timmar i sträck, och där du förväntas vara kreativ – och att man ska akta sig för att spexa till det för mycket.
– Vissa företag har ett behov av att demonstrera att de är kreativa och satsar på väldigt färgglada kontor utan att riktigt tänka till. Jag tror att det kan straffa sig i längden, för folk presterar sämre i sådana miljöer.
Det är viktigt att ta hänsyn till medarbetare som upplever att de påverkas negativt av kontorsmiljöns utformning, både funktionellt och visuellt.
Så här påverkas vi av olika färger
Läs mer inom Hållbart företagande:
Ett kontor som främjar en god arbetsmiljö ger rätt förutsättning för att få nöjda medarbetare – och glada medarbetare ger nöjda kunder och maximerar affärsresultatet.
Läs artikeln nu