När SSAB i Borlänge ökar produktionsvolymen på den kontinuerliga glödgningslinjen för tunnplåt är det ett komplext projekt. Midroc fick uppdraget att göra om inloppsdelen för att höja inloppshastigheten i linjen. Kontakt åkte till Borlänge och stämde träff med sex skarpa hjärnor.
Martin Svedbo är en av SSAB:s projektledare för flera delprojekt i den stora investering som går under namnet CAL 650, ett av de mer intressanta industriprojekten i Sverige just nu.
Som alla stora industriprojekt består det av mängder av delprojekt. I det delprojekt som ska öka hastigheten i själva inloppet, där plåt från 25 ton tunga rullar matas in i kontinuerliga glödgningslinjen, valde Martin Svedbo och hans kollegor att samarbeta med Midroc.
En solig dag tar han och kollegan Mats Svensson, som stöttar Martin kring elbiten, emot när vi besöker.
– Vi gjorde en sedvanlig upphandling. Det jag tyckte om med Midroc var att företaget var väldigt öppna för diskussioner. De visade en vilja att diskutera fram en bra lösning. Att göra ingrepp i en befintlig linje som är knappt fyrtio år gammal är komplext, konstaterar Martin Svedbo.
Mats Svensson fyller i:
– Ett sådant här jätteprojekt är en långsam process, som under ett par år går från idéstadie till en förstudie. Sedan gäller det att hitta en partner som vi tror kan utföra uppdraget på ett bra sätt. Och där kom alltså Midroc in i bilden. Både Tomas Norlin, som representerade Midroc i förhandlingarna med SSAB, och Martin Svedbo pratar om långadiskussioner.
Tomas Norlin, som har sin vardag hos Midroc Automation, slår fast:
– Det var väldigt kreativa och därmed intressanta möten med SSAB. Mer än det normalt är. Vi vet ju själva att vi har lång erfarenhet av tung industri och spetskompetens när det gäller bandhantering. Och likaså när det gäller dimensioneringar, beräkningar och den här typen av drivsystem. Jag och John Tangen, systemingengör hos oss, fick ha extremt tekniskt detaljerade genomgångar, hela tiden i dialog med Martin Svedbo och Mats Svensson. Jag tyckte det var ett givande sätt att arbeta.
Borlänge, med cirka 50 000 invånare, är känt för bland annat gamla operastjärnan Jussi Björling, nyare musikstjärnor som Mando Diao, Sator och Miss Li, fotbolls- laget Brage som nosar på Allsvenskan och för att Trafikverket har huvudkontor där. Men framförallt för järnverket. Domnarvets Jernverk som grundades 1878 blev SSAB 1978. Den randiga industribyggnaden, som i folkmun kallas
Pyjamashuset, på fabriksområdet är ett landmärke i Borlänge. Det är där inne i den kontinuerliga glödgningslinjen, eller Konti som den kallas, det löper 300 imponerande meter som idag har kapacitet för 500 000 ton plåt per år. Jätteprojektets namn, CAL 650, skvallrar om det nya målet: 650 000 ton per år. Jodå, arbetsmiljön och personsäkerheten
förbättras förstås samtidigt.Temperaturförändringar, processtider och hålltider styr stålets mikrostruktur. Att få det att fungera är, hur ska vi säga, inte enkelt. Att göra det ännu snabbare är, ja, ni förstår ...
Den här dagen är fyra medarbetare från Midroc med på vår rundvandring. Tomas Norlin, som gjorde själva affären, och huvudprojektledaren för hela leveransen Kent Öman, som tog över när det blev ett projekt, kommer båda från Midroc Automation. Från Midroc Electro är delprojektledarna Tobias Eriksson, som ansvarar för elinstallation, och Johan Wihrén, som ansvarar för mekanikdelen, med. Som utomstående är det intressant att se. Kvartetten från Midroc tillsammans med SSAB:s Martin och Mats stannar hela tiden upp under rundvandringen. Att det är tusentals detaljer som ska fungera blir tydligt. Frågorna är många. Hur tänker ni med? Vad tror ni om? Någon
lånar en tumstock. Någon annan gör en minnesanetckning. Fotograf Cederling, som tagit bilderna i det här reportaget, konstaterar att det sällan varit så lätt att fotografera icke proffsmodeller eftersom motiven hela tiden glömmer att han står där med kameran när de blir involverade i sin problemlösning. Man slås av, precis som Norlin och vedbo pratade om, att det hela tiden förs en konstruktiv dialog.
Inom Midroc förs också en dialog. Kent Öman, huvudprojektledaren, förklarar:
– Det är viktigt för oss att SSAB känner att det är ett Midroc de samarbetar med. Att vi har all kapacitet inom företaget är en av våra styrkor. SSAB struntar ju i om medarbetare kommer från det vi kallar Electro eller Automation. För att vi ska ha en huvudansvarig mot kunden är det därför mig de vänder sig till, naturligtvis med undantag om det behövs, och jag å min sida stämmer av allt kring elsidan med Tobias från Installation och jag och Johan från Mekanik pratar om mekanikdelen.
– Att vi är samma företag underlättar. Vi har samma företagskultur, samma värdegrund, samma mål. Vi känner varandra även om vi tillhör olika avdelningar inom företaget. Det gör att det blir korta vägar. Vi vet var vi hittar kompetensen för att kunna ta samma beslut. Och, jag måste säga det igen, kunden möter ett Midroc. Det är viktigt. Men vi måste visa att det är så. Varje vecka, varje dag, varje telefonsamtal. Tobias Eriksson, delprojektledaren för montage och kablage och inkoppling, är inne på samma sak.
– Jag upplever också att det är väldigt högt i tak inom Midroc. Vi känner varandra och har vårt sätt att arbeta. Att det är enkelt att kommunicera är viktigt för mig. Det gör att man kan vara med och påverka mycket fast man är en liten figur längst ut. I SSAB-projektet arbetar han tätt med Johan Wihrén, då det krävs mycket samordning med den mekaniska delen. Ja, samordning är A och O rent generellt i ett projekt som CAL 650. Många aktörer är inne i de olika delprojekten. Under det stora stoppet, som är nödvändigt för att byta ut allt som ska bytas ut, är det skarpt läge som får organisationen att påminna om en militär operation.
– Bara för traversen, som vi ska använda för att lyfta vissa saker, finns ett schema timme för timme, berättar Tobias Eriksson.
Att Midroc har en egen mekanikavdelning har i det här sammanhanget varit ett plus, menar Midrocs huvudprojektledare Kent Öman:
– Electros installationsavdelningar är samarbetspartner i nästan alla Automations projekt. Det är därför vardag för oss. Här krävdes även mekanisk anpassning och tillverkning av mekaniska delar. Det var en ganska ny erfarenhet för mig, men mycket positivt att få arbete med Mekanikgänget.
Johan Wihren, verksamhetschef på Midroc Electros mekaniska verksamhet i Hofors berättar:
– I det här projektet, där ett trettiotal motorer och växellådor ska bytas ut, har vi egen tillverkning av motorfästen, kopplingar och har hand om montage. Jag ser det som en verklig styrka att vi kan tillverka allt i vår maskinverkstad bara sex mil härifrån. Inte minst om det blir akuta saker är det en stor fördel.
Midroc Electro har konstant ett antal medarbetare som arbetar på SSAB. Tobias Eriksson och hans installationskollegor på Midroc Electro i Borlänge har alltid mindre projekt på gång där. Genom åren har det dessutom gjorts en del stora automationsprojekt åt SSAB, på senare tid främst inom kranar.
– I det här segmentet är SSAB däremot en relativt ny kund. Det känns väldigt bra eftersom vi vet att vi har hög kompetens kring detta, säger Tomas Norlin när vi lämnar den klassiska industribyggnaden och går ut i solen igen.
På väg ifrån Borlänge stannar en äldre man oss. Han undrar vad vi gjort, får höra att det handlar om ett reportage om den stora satsningen på kallvalsverket.– Jag förstår, säger han, ni ska veta att jag som gammal borlängebo, som faktiskt jobbade i många år på verket, blev så glad när SSAB meddelade att de skulle satsa. Det behövs. Borlänge behöver SSAB. Går bara Brage upp i Allsvenskan i fotboll igen blir allt bra.
Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.
Läs mer om namnbytet härGranitor Systems har fått i uppdrag att leverera en ny systemlösning för tankgård med integration av tankanläggningens styrfunktioner i befintliga UMS system med en extra operatörsstation.
Läs nästa referensprojekt