04 maj 2016
Den 27 maj dockar det stora kryssningsfartyget RMS Queen Mary 2 i Hamburg för planerat underhåll. Metalock är på plats för att serva fartygets fyra 21.5 MW Rolls-Royce/Alstom "Mermaid" eldrivna fartygspoddar.
"Det är ett gigantiskt jobb. Förmodligen det största vi gjort."
Det berättar Anders Wellin, projektledare för eftermarknad på Rolls Royce i Kristinehamn, som leder projektet.
Under veckorna 21-23 har Metalock tolv man på plats för att bland annat bearbeta lagerytan på poddarnas svängkranslager, byta tätningar samt boxar för oljedistribution.
Poddarna på Queen Mary 2 har en omkrets på tre meter och är de största som Rolls Royce och General Electric (GE) tillverkar. Trots att poddarna är stora som en 20-fots container är det en trång arbetsmiljö.
– Axeln och motorn tar upp det mesta av utrymmet, så det är bra om man är smidig, kommenterar Anders Wellin.
Under dockningen i Hamburg är även personal från GE i Frankrike på plats då det är de som tillverkat den elektriska motorn som sitter i varje podd.
– Vår personal, tillsammans med teamet från Metalock, ansvarar för den mekaniska biten och GE för den elektriska, säger Anders Wellin.
Om fyra år lär det bli dags för poddarbeten på Queen Mary 2 igen då det är den normala dockningsintervallen för kryssningsfartyg.
Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.