27 april 2016
Under våren 2016 utför Metalock underhåll av poddar från Rolls Royce vid sju fartygsdockningar i Europa, Nordamerika och Västindien.
Rolls Royce är, tillsammans med General Electric, världsledande tillverkare av eldrivna fartygspoddar, eller roderpropellrar som de också kallas, för kryssningsfartyg och oljeriggar.
Poddarna kan liknas vid gigantiska utombordare stora som en 20-fots container. De sitter under skrovet och ersätter traditionella axelarrangemang och roder. Samtidigt ger de fartyget mycket god manövreringsförmåga.
– Vi är inne i en intensiv period av fartygsdockningar nu. Under januari-juni utför vi underhåll av poddar vid totalt sju dockningar av kryssningsfartyg i San Francisco, Bahamas, Palermo, Hamburg och Victoria, Kanada. Det största jobbet är på RMS Queen Mary 2 i Hamburg under veckorna 21-23, berättar Lenny Halling, projektledare på Metalock.
Arbetsmomenten omfattar bland annat bearbetning av lagerytan på svängkranslager, byte av tätningar och byte av boxar för oljedistribution. Jobben tar normalt 1,5 till 3,5 veckor på plats och kräver fyra man eller mer.
– När vi är ute har vi 7-8 tons utrustning med oss och jobbar under Rolls Royces projektledning, tillsammans med deras personal, tillägger han.
Samarbetet mellan Rolls Royce och Metalock sträcker sig från början av 2000-talet när fartygspoddar introducerades på marknaden.
– Med över 15 års erfarenhet av fartygspoddar har Metalock en otroligt bred kunskapsbas. De är mångfacetterade och kan även utföra maskinering och borrning på plats. Dessutom ställer de alltid upp. Därför är det naturligt för oss att anlita dem för de här jobben, berättar Anders Wellin, projektledare för eftermarknad på Rolls Royce i Kristinehamn.
Metalock gör även andra fartygsjobb och utför i princip alla mekaniska jobb som går att göra på ett fartyg.
– Det kan till exempel röra sig om motorrenovering med bearbetning av vevaxel, vevtappar, ramlager och kamaxelfräsningar med mera. Men lika gärna om reperation och renovering av ankarspel, eller gångjärn till lastluckor, säger Lenny Halling avslutningsvis.
Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.