04 november 2016
Under sommaruppehållet utförde Metalock polering av trustlagerytorna på M/V Atle och M/V Frej, två av Sjöfartsverkets isbrytare.
Inför sommaruppehållet hade man upptäckt varmgång i trustlagret på isbrytarna M/V Atle och M/V Frej, vilket orsakat mikrosprickor på ytan.
Isbrytarna hade fått nya trustlager, som inte gett den oljefilm man ville ha och för att få bort sprickbildningarna behövde lagren poleras med oscillerande brynsten.
– En konsol tillverkades på Metalocks verkstad som vi kunde sätta ett Supfina 100 aggregat på. Med det polerade vi lagren på fyra av fem motorer per fartyg. Vi kompletterade även med nya detaljer som ligger mot ytan. Efteråt säkerställde vi resultatet med noggranna mätningar, berättar Roger Lindborg, projektledare på Metalock.
Beställare var Viking Supply Ships A/S, som ansvarar för servicen av Sjöfartsverkets isbrytare. Projekten genomfördes on-site i Luleå hamn av två man från Metalock som jobbade en vecka ombord på varje fartyg.
– Den största utmaningen i projektet var att det var ont om plats, så vi fick skapa en specialhållare för vårt Supfina-aggregat. Vi hade stor hjälp av personalen ombord och samarbetet med kunden fungerade väldigt bra, säger Roger Lindborg.
– Metalock är ett känt företag när det gäller att maskinera på fartyg och vi har anlitat dem förut. De låg bra till i pris och vi är mycket nöjda med utförandet och resultatet. De levererade det vi beställt och det uppstod aldrig några missförstånd eller strul. Förutom polering av trustlagerytorna utförde Metalock även borrning och gängning av lagerhus på M/V Atle, säger Andreas Fosser, Superintendent på Viking Supply Ships A/S.
Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.